Tiveden nationaal park

24 juni 2009 - Tiveden, Zweden

Zweeds zweet

Deze ochtend, badend in het zweet, wakker geworden. Het deed even terugdenken aan het tentje op camping B2 in Werchter, maar dan zonder de kater; nog helemaal geen zin om op te staan, maar de zon die maar door het dak blijft priemen. Snakkend naar frisse lucht, moet je er dan uit. Het is al een paar dagen schitterend weer(+ 25° C) en het ziet er naar uit dat het vandaag niet anders zal zijn. Ons caravannetje staat op plaatsje 37 van de "Stenkällegardens camping" aan de rand van het "Tivedens Nationalpark". Het is een mooie terrassencamping die in de winter wordt omgetoverd tot skipiste.

In de voormiddag trekken we door het Tiveden nationaal Park. Siebe laat zich met veel plezier in de rugzak glijden voor een stevige wandeling langsheen de verschillende "trollkyrka" van dit park. De temperatuur loopt aardig op en van de zoutmijnen op onze t-shirts kan je gerust al een klein dorp van een jaarvoorraad voorzien. Maar dat kan niet op tegen de indrukwekkende opgeving: muisstil, meren met zeldzame waterlelies, oeroude bomen in alle vormen , ... .

Van zoveel zweet op een dag krijgt een mens serieuze dorst. In de namiddag ploffen we ons dan ook neer op een terrasje in Karlsborg, een stadje 10 km verderop. Al goed dat ze hier nog een paar cafétjes en eetgelegenheden hebben, want verder is er in het stadje eigenlijk niets te beleven. Terug op de camping die avond heeft Siebe nog wat afkoeling nodig en installeert zijn badje in het midden van de skipiste .

Een Zweedse Hell's Angel lust al eens een ijsje

Gisteren hadden we na onze autorit nog een bezoekje gebracht aan Askersund, één van de gezelligste Zweedse dorpjes die we tot dan hadden bezocht.  Na een lange wandeling in de brandende zon hadden we excuses genoeg om ons te installeren op een terrasje aan de pittoreske haven.

Een beetje later een ronkend geluid dat steeds dichterbij kwam. Drie motorrijders zetten hun stalen ros even opzij en namen plaats aan een ander tafeltje. Op een doorsnee Belgisch terras zou je dan verwachten dat er 3 schuimende pinten verschijnen, maar voor de zware jongens waren het 2 ijsjes en een grote grenadine. Het is wel even wennen, maar logisch als je weet dat je in Zweden maar 0,2 promille in je bloed mag hebben.