Siljan meer

22 juni 2009 - Ludvika, Zweden

Er is er eentje jarig

We nemen afscheid van onze camping in Hudiksvall en trekken meer landinwaarts, naar het Siljan meer. Onderweg willen we nog wat inkopen doen voor het grote feest van vandaag want Siebe wordt één jaar. Het blijkt echter niet zo evident want half Zweden ligt nog in zijn bed met een serieuze Midzomer-kater.

In Mora, één van de stadjes aan het Siljan meer, kunnen we toch nog een taartje op de kop tikken. Het kaarsje uitblazen vergt nog wat oefening, maar dat is het minste van Siebe z'n zorgen. Hij heeft het veel te druk met het parkeren van de auto's in zijn nieuwe garage.

Ook op de camping wordt er druk heen en weer gereden: opgeblonken oldtimers, volgeladen met de hele familie, pasgeboren baby's en bomma's inclusief, touren al de hele dag rond. Midzomer wordt hier blijkbaar het hele weekend gevierd en onze camping in Orsa is het middelpunt van de festiviteiten. De meibomen staan nog overal en ook 's avonds wordt er nog druk gefeest: optredens van tiener-rock-bandjes, kermismolens en van jong tot oud zwaar aan de "Gold Pils", "bacardi" of eigen gele brouwsels in grote cola-flessen.

Ho, ho, ho !

Na een nacht vol zware bassen en dronken kreten rondom ons caravannetje, is het vanochtend verdacht stil op de camping. Midzomer heeft blijkbaar weer vele slachtoffers gemaakt.

Vandaag is Siebe voor een dagje koning, want we brengen een bezoekje aan Tomteland, het land van trollen, heksen, elfen en de kerstman. Voor vele Zweedse kindjes is die laatste de held die hun elk jaar weer de kerstcadeautjes bezorgt. Voor Siebe is het niet meer dan een grappige oude man die taalkundig min of meer op hetzelfde niveau zit: "Ho, ho, ho ..." , dat kan hij nu ook wel al.

In de namiddag doen we nog een tourtje rond het Siljan meer en bezoeken een aantal kleinere dorpjes. In het laatste, Rättvik, bestellen we een grote pizza voor 6€. Wie beweert er dat Zweden zo duur is? Blijkbaar valt het allemaal wel nog goed mee.

Op jacht ...

Onze laatste dag dag aan het Siljan meer. Het is stralend weer en ideaal om te gaan vissen. We zoeken een gezellig plaatsje uit aan het meer en werpen, met veel overgave, onze hengels in het water . Na een paar uurtjes in de voormiddag hebben we nog steeds niets gevangen en besluiten dan maar om voor de namiddag een ander plekje te zoeken, liefst met veel meer vis of gewoon eentje was al goed :)

Na wat rondrijden komen we uit bij een vijvertje met de veelbelovende naam "Relax".  Een paar uurtjes hengelen in de stralende zon en we hebben 4 forelletjes kunnen bovenhalen. Met de visjes in de koffer zijn we verder doorgereden naar het Zuiden en hebben we onze caravan opgezet op een terassen-camping in Ludivika, een tussenstop naar het nationale park van Tiveden. We zijn allebei niet zo'n liefhebbers van vis, maar voor onze eigen vangst konden we wel een uitzondering maken en baanden ons een weg tussen de graten.

Nog even genieten van de ondergaande zon met een flesje rode wijn bij de hand ... het moet allemaal zo ingewikkeld niet zijn ;)