we made it!

7 juni 2009 - Simrishamn, Zweden

4u 's ochtends: de allerlaatse spullen pakken, de al zwaar doorstreepte checklist toch nog is aflopen en klaar zijn we! De gedachte dat onze kleine man moe genoeg zou zijn om in de auto verder te slapen was een illusie; hij was wakkerder dan ons en al zingend zijn we om 4u30 de straten van Opwijk uitgereden.

De reis was vermoeiend en langer dan gedacht en onze caravan was niet echt een race-mobiel. We hebben er ongeveer 14 uur over gedaan om tot in Koge, Denemarken te geraken. Gelukkig konden we onderweg nog even de beentjes strekken op de ferry-overtocht van Duitsland naar Denemarken. Voor Siebe kon de pret niet op en van slapen is er voor hem maar weinig van in huis gekomen.

Het was al laat toen we in camping Vallo aankwamen en moe als we waren was het hoog tijd voor lui-wijven-eten: ravioli :)

dag 2, 5u30 en Siebe had er al volop goesting in. Wij dan maar ingepakt en voor dag en dauw vertrokken naar de Oresünd brug die ons van Denemarken naar Zweden moest brengen.

De vrouw aan de tolbrug verwelkomde ons zeer enthousiast in het Zweeds, waar we meteen met onze mond vol tanden stonden. Dringend een spoedcursus Zweeds inplannen!

Onze eerste stop in Zweden was Trellenborg, een klein stadje waar we een (deels) heropgebouwd vikingfort hebben bezocht. De vikingen waren hier al lang vertrokken en hadden blijkbaar een groot deel van de lokale bevolking met zich meegenomen want het stadje lag er maar verlaten bij. Hier en daar wat Zweedse oudjes die tegelijk dolgelukkig en achterdochtig waren over zoveel "actie" voor hun raam.

Na nog een korte tussenstop in Ystad(een stadje vooral bekend om zijn vakwerkhuizen en onze eerste Zweedse regenbui, bezochten we Ales Stenar: rechtopstaande stenen in de vorm van een vikingschip

Op weg naar onze nieuwe camping wouden we nog even stoppen in een cafétje. "Kaffestuga" stond te lezen op het uithangbord, wat volgens ons zoveel betekende als "koffiehuis". Een langgerekt huis dat niet meteen deed denken aan een cafétje zoals wij dat kennen. Groot was dan ook onze verbazing toen we terechtkwamen in een kunst/antiek winkel. Na enige twijfel en door een volgende deur kwamen we dan terecht in een soort van naai-atelier waar 2 oudjes nog volop werkten aan hun nieuwste collectie. Daarna kwamen we via een kamer vol zelfgemaakte-oma-gebakjes uiteindelijk terecht in een prachtige serre, weelderig beplant waar heel wat mensen zaten genieten van een kopje thee en Zweedse lekkernijen. Zalig!

De camping in Simrishamn is voor een nachtje onze nieuwe thuis. Met de schuimende golven op de achtergrond, vertrekken we naar dromenland ...